Luckitraveltheworld

Caye Caulker

Ken je die reisfolders met hagelwitte stranden, een palet aan kleuren van azuur blauw zeewater en een onderwaterwereld die levendiger is dan New York op een maandagochtend? Ik dacht altijd dat deze plekken niet in het echt bestonden, maar daar kom ik op terug.

Belize, het vroegere Brits-Honduras (nog steeds lid van het Brits-gemenebest), is een klein land met nog geen 400.000 inwoners en ligt aan het tweede grootste barrier reef in de wereld. Dit is het enige land in Midden-Amerika waar Engels de hoofdtaal is. Het ligt in de Carribean en heeft een tropisch klimaat. Tot slot zijn er ook oneindig veel cayes oftewel eilanden te vinden, de meeste zijn koraaleilanden en onbewoond. Caye Caulker en San Pedro zijn twee bekende cayes. Waar San Pedro het eiland is vol gebouwd met resorts, is Caye Caulker het backpackers paradise. Zo kozen wij voor dat laatste.

Finding Nemo

Wij brachten drie heerlijke dagen op Caye Caulker door. De eerste dag waren we meteen in het water te vinden. We deden een snorkeltrip met ‘Anda de Wata’ en bezochten vier snorkelplekken, de een nog geweldiger dan de andere. We zagen zo veel dat we ons geluk niet op konden. Op de eerste stop werden we getrakteerd op het zien van een octopus, overigens overdag echt een uitzondering. Deze prachtige inktvissen zijn bijna niet te spotten en leven in de nacht. Maar het geluk stond aan onze zijde en wat was het gaaf om dit dier in haar natuurlijke habitat te zien, alhoewel we het ook nog steeds erg lekker op de barbecue vinden. Bij de tweede stop kwamen we schildpadden tegen. Ze waren kleiner dan diegene die we hebben gespot in Puerto Escondido maar daarom niet minder mooi. De schildpad is misschien wel een van onze favoriete zeedieren geworden. Maar vandaag, tijdens deze snorkeltrip, was snorkelen met ‘nurse sharks’ met stip op één de meest bijzondere ervaring. Zodra we in het water gleden, werden we omringd met deze haaien, waarvan de ene nog groter is dan de andere. Toch voelden we helemaal geen paniek. Sterker nog: het was geweldig. We sloten de dag af bij een koraalrif, waar het barrier reef om bekend staat. Snorkelen hier is echt een belevenis en een van de redenen dat we naar Belize wilden. Dit gaan we nergens anders zien.

Vlieg met ons mee

The Great Blue Hole is een unieke onderwatergrot die terecht op de lijst van UNESCO staat. Sterker nog, tijdens mijn vrijwilligerswerk bij UNESCO in 2016, waar ik mij voornamelijk bezig hield met ‘Marine World Heritage’, was dit één van de plekken die me het meest fascineerde. Toch was het Luc die me moest overhalen om ‘The Blue Hole’ te bezoeken. Er is namelijk een optie met de boot en het vliegtuig. De optie met de boot is alleen interessant voor duikers. Om naar ‘the Blue Hole’ te kijken is het aan te raden om met een vliegtuig eroverheen te vliegen maar hier zit een stevig prijskaartje aan. Toch kon ook ik mijn geluk niet op toen ik in een mini-vliegtuigje naast de piloot mocht zitten. Luc zat samen met een andere reiziger achterin om de beste foto’s te schieten. De vlucht was van het begin tot het einde een geweldige belevenis. Eentje om nooit meer te vergeten.

Zeepaardjes en Sting Rays

Iguana Reef Inn is ‘the place to be’ rond vijf uur in de middag. Rond dit uur gaan ze de sting rays voeren met sardientjes en mag je zelf ook een poging wagen. Zoals we allemaal weten, zijn sting rays niet ongevaarlijk. ‘Crocodile hunter’ Steve Irwin is zelfs overleden door een sting ray-aanval. Voeren is dan ook geheel op eigen risico. Overigens leek het er wel op dat deze wilde zeedieren behoorlijk gewend zijn geraakt aan het voeren en als je een beetje je fantasie gebruikt, lijken het net huisdieren. Dus Luc en ik waagden ook een poging: met een sardientje op de platte hand rustig afwachten. De sting ray moet zelf op je hand afkomen en beweegt zich dan rustig over je hand heen, waar ook zijn mond zit en het sardientje in verdwijnt. Spannend maar vooral een heel erg leuke ervaring. Op deze zelfde plek is er ook een beschermd gebied voor zeepaardjes. Hier zijn we (op aanraden van locals) een kijkje gaan nemen met ons snorkelmasker. Dat werd niet helemaal op prijs gesteld door de eigenaar van deze plek. We moesten dan ook onmiddelijk uit het water komen. Toch heb ik een prachtig shot van een zeepaardje weten vast te leggen. Overigens stonden toeristen tegelijkertijd ook te schreeuwen dat we uit het water moesten. Ze zagen namelijk sting rays bij ons zwemmen. Dit hadden we zelf totaal niet in de gaten dus zodra ik dat hoorde, sprong ik uit het water.

Beschermde Tarpons

Tarpons zijn een beschermde vissoort in Belize. Bij een dock op de Caye Caulker krijg je de mogelijkheid om deze grote vissen te voeren. Door het sardientje net boven het water te houden, maken ze een behoorlijke sprong om deze traktatie te bemachtigen. Luc riskeerde meerdere malen zijn hand bij het voeren maar kwam er zonder kleerscheuren van af.

Vanuit Caye Caulker gaan we een driedaagse zeiltrip maken. Met spanning vertrekken we op een ‘azuurblauwe’ dinsdagmorgen met de catamaran. To be continued.