Luckitraveltheworld

Rio Dulce

Rio Dulce, een plek die niet vaak op de route van menig reiziger ligt en een uithoek in Guatemala is, is wel degelijk de moeite waard om te bezoeken. Dit stukje Guatemala is zo anders dan de rest van het land. Jungle en een rivier in plaats van een ruig landschap met vulkanen. De Garifuna bevolking in plaats van de Maya’s en voor ons een logische reisbestemming om de oversteek naar Belize te maken per boot.

Rust in de jungle

Na de vijfdaagse jungle hike dachten we wel toe te zijn aan wat rust op een mooie plek waar verder niet al te veel te doen is. Hotelito Perdido is zo’n paradijs dat aan al onze verwachtingen voldoet. Na een trip met de bus (van zo’n vier uur), tussendoor wachten (zo’n drie uur) en de boot (zo’n 1, 5 uur), komen we in de namiddag aan op het dek van deze bijzondere plaats, gelegen aan het prachtige Rio Dulce (letterlijk vertaald: zachte rivier). We worden warm ontvangen en trekken in onze jungle cabana. Hier zien we mede-reiziger terug, die we ook tijdens ons bezoek aan Tikal en de ‘El Mirador hike’ ontmoet hebben, en we ontmoeten andere gezellige Nederlanders. Elke keer als we reizen, zowel voor als na het covid tijdperk, valt het op dat we als Nederlanders goed vertegenwoordigd zijn. Het is dan ook grappig om op een plekje, middenin de jungle, met een gezellige samenstelling aan tafel te zitten. Qua eten is het principe simpel bij Hotelito Perdido: dineren met z’n alleen aan één tafel en eten wat de pot schaft. Het eten is vegetarisch. Ik kan het wel waarderen, Luc iets minder. Er zijn geen mogelijkheden om buiten de deur te gaan eten, we zijn immers gelegen aan rivier en omringd door kilometerslange jungle. Maar het eten is goed, vers en voedzaam en alle vier de avonden hebben we gezellig gegeten met de ‘Dutch Club’. Overigens is bijna niemand de we tegenkomen tijdens onze reis op vakantie. Het zijn nagenoeg allemaal ‘reizigers’ die voor een langere tijd op avontuur zijn. Waar de ene persoon net klaar is met zijn/haar studie, heeft de ander nood aan een break en ook zijn er veel koppels in onze leeftijd die samen dit avontuur willen ontdekken voordat andere grote levensvragen beantwoord kunnen worden.

Manatee morning tour

In de jungle en de rivier woont een verscheidenheid aan dieren: denk aan jaguars, apen, verschillende vogelsoorten en ook de zeekoe (in het engels: manatee). De zeekoe is een heel verlegen dier dat zich enkel en alleen in het water begeeft. Het kan tot wel drie meter lang worden. Met een beetje geluk komt hij af en toe lucht happen aan de oppervlakte. Om onze kansen te vergroten, boekten we een manatee tour. Nog voor de dag van start ging, zaten we op een boot richting het Manatee reservaat. Eenmaal aangekomen, maakten we de overstap naar onze kajak (blijft een relatietest voor menig koppel) en gingen we enkele uren door de mangroves kajakken in de hoop om een zeekoe te zien. Helaas stond het natuurgeluk deze ochtend niet aan onze zijde en dus zagen we geen zeekoeien (alhoewel Luc ‘denkt’ wel eentje gezien te hebben op afstand, of het was een grote schildpad) maar gelukkig was de kayak tour op zichzelf ook de moeite waard. Samen (vredig) kajakken door de mangroves en de zon zien opkomen is al een traktatie op zich. We hebben deze kayak ervaring ook als verlovend stel overleefd. Gelukkig maar 🙂

Suppen over de rivier

Hotelito Perdido ligt regelrecht aan de rivier en beschikt over kajaks en sup boards. Dit maakt het extra verleidelijk om spontaan op avontuur te gaan. Na het ontbijt pakken we met z’n tweetjes een board om de mangroves in te gaan. Zo sta je nooit op een sup board en zo sta je er twee keer op in een maand. Suppen is echt een hele ontspannen ervaring. Op ons eigen board suppen we samen over de rivier en op deze manier verstoren we amper tot niet de natuur. Stilletjes gaan we vooruit op de rivier en komen aan bij de mangroves. Hier zijn we echt helemaal alleen en een met de natuur. Het water is zo ondiep dat we soms zelfs komen vast te zitten met ons board maar we overleven het, net als de golven veroorzaakt door boten die langskomen en ons mee laten bewegen op het ritme van het water.

Kayak door de Mangroves

De enige manier om ons te verplaatsen is per boot of kajak dus voor vlees- en vis liefhebber Luc moeten we een flink potje roeien. Keuzestress krijg je hier niet want er is maar één restaurant in de nabije omgeving. Gelukkig wel een heel ontspannen plekje met heel ontspannen muziek en veel vis. Er was ook een rope swing, een nieuwe favoriet van Luc. Maar na een portie frietjes waren de handen net iets te vettig om de rope swing goed vast te houden en kukelde Luc zo het water in. Hij is er zonder kleerscheuren van af gekomen.

Tijdens de kayak tour en rondom de plek waar we verbleven waren prachtige dieren te spotten. Met de camera en de go pro hebben we prachtige foto’s weten vast te leggen.

Livingston

Vanuit Rio Dulce zijn we doorgereisd naar Livingston, waar we twee nachten verbleven, wachtend op onze boot richting Belize. Livingston zelf is niet heel bijzonder. Wat wel bijzonder is, is dat deze plek een van de weinige plekken aan de Carribische kust in Guatemala is, waar mensen wonen. Sterker nog: op deze plek komen de Maya cultuur, de Garifuna cultuur en de Latino cultuur samen. Dat maakt het qua mensen en cultuur een echt ander stukje Guatemala.

Wij bezochten de ‘Seven Altars’ ofwel de watervallen van ‘Los Siete Altares’. Het ligt op een uurtje strandwandelen van Livingston en daar aangekomen, kan je genieten van de zeven zoetwaterbaden op verschillende niveaus in de jungle.

Boot Belize

Het heeft twee jaar geduurd maar gelukkig gingen de boten vanuit Livingston weer naar Belize en sterker nog: wij waren de eerste boot die de tocht weer maakte. We hebben even getwijfeld om de tocht naar Belize te maken vanwege de inreisregels en duurdere leefkosten. Maar we hebben wel de reis gemaakt en gelukkig maar want wat hebben we veel ontdekt daar. To be continued.

Guatemala heeft ons heel erg verrast en was een prachtige ontdekking. Initieel wilden we hier twee weken blijven maar dit werden er vijf. Dat zegt meer dan genoeg lijkt ons.