Luckitraveltheworld

Isla Holbox

Isla Holbox, het paradijs van Yucatán. Dit autovrije eiland bevindt zich in de Golf van Mexico en staat bekend om haar kilometerslange zandstranden, streetart en prachtige zonsondergangen.
In onze blog over Cancun lieten we jullie al weten dat het flink geregend had. Isla Holbox, zo’n twee uur reizen vanuit Cancun, is ook niet aan de regenbuien ontsnapt. We kwamen na een bus- en bootrit aan op het eiland en zagen enorme plassen water op de onverharde wegen. Gelukkig hebben we enkel onze backpack bij en weten we ons een weg te vinden door de plassen heen. Heel even krijgen we een mistekend beeld van deze plek want grote regenplassen en bewolking geven een ander beeld en gevoel bij het eilandleven. Gelukkig is het alleen de eerste dag bewolkt geweest en hebben we de dagen daarna kunnen genieten van tropische temperaturen en veel zon.

3 eilanden tour

We worden de eerste dag wakker op het eiland. Er is geen regen meer maar de zon laat zich ook nog niet zien. We zijn niet de typische backpackers (als we ons zo al mogen noemen) en willen graag iets ondernemen. De 3 eilanden tour is een activiteit die hoog op ons lijstje staat. Je bezoekt met de boot Cenote Yalahau en de twee onbewoonde buureilanden: Isla de Pasión en Isla Pájeros. De eerste stop is bij de Cenote Yalahau. Cenote betekent een water bevattende grot of poel. Deze specifieke cenote is gelegen in een groene omgeving en we nemen een verfrissende duik. Met onze GoPro HERO 10 kunnen we zelfs onder water filmen en schieten we prachtige visjes.

De eilanden staan bekend om haar vele vogels en bij Isla Pasión stap je even van de boot af om over de zandbanken te wandelen. We zagen reigers, verschillende soorten pelikanen en zee arenden. Helaas zagen we hier geen flamingo’s, die wel te zien zijn tussen mei en november. De tour is absoluut een aanrader als je op Isla Holbox bent.

Plankton bij Punta Coco

Er zijn maar weinig plekken ter wereld waar je bioluminescence ofwel plankton kan zien. Wij hadden het geluk dat Punta Coco op Isla Holbox een van deze weinige plekken is. Als de maan weg is (het dient volledig donker te zijn) gaan we richting Punta Coco met een golfkarretje, onder begeleiding van een gids. Na een korte strandwandeling kunnen we het water inlopen. Door de beweging in het water, lichten er allemaal puntjes op. Het is niet voor niets dat bioluminescence ook wel ‘sea sparkle’ wordt genoemd. Helaas konden we dit mooie fenomeen niet vastleggen op camera maar wel in onze herinneringen.

Wandelen naar Punta Mosquito

Een aanrader als je deze wandelingen (door de zee en over zandbanken) wilt maken, is om op tijd te beginnen. Wij zijn rond half 10 vanaf ons hotel van start gegaan met wandelen. Onderweg kochten we vers sap, een banaan en wat water. Dit heb je zeker nodig tijdens de tocht en het is goed om te weten dat er op punta Mosquito verder niks te koop is. De tocht door het water is goed te doen zolang je er de tijd voor neemt. Eenmaal op Punta Mosquito aangekomen, moet je je onmiddellijk inspuiten met DEET. Punta Mosquito betekent namelijk ‘plek van de muggen’. Er is op dit stukje strand een duidelijke grens gemaakt, die je niet mag oversteken, vanwege de krokodillen die er leven. We nemen een plekje op het strand en worden onmiddellijk getrakteerd op visjagende pelikanen. Zelfs als we in het water staan, komen ze langs ons door gevlogen en nemen ze plaats op een meter afstand. De wandeling terug staat erom bekend om als zwaarder ervaren te worden en bovendien er is in de hele tocht geen schaduw. Goed beschermd wandelen we rustig terug tot Kitty op een gegeven moment denkt een haai te zien. Verschrokken en zenuwachtig zegt ze ‘Echt, echt waar. Ik zag daar een haaienvin boven het water uitkomen’. Luc kijkt enigszins verbaasd en beredeneert rationeel dat het ook een dolfijn kan zijn. Beiden begeven zich rondom Isla Holbox maar op dat moment, in het ondiepe water, had onze ratio kunnen weten dat het eigenlijk maar één soort vis kon zijn. Het gezicht van Luc glunderde dan ook op als een klein kind toen hij plots zag welke vis het was: de Mantarog. De Mantarog is prachtig en begeeft zich als een vogel door het water. De hele tocht terug hebben we alleen maar oog gehad voor deze prachtige vis en dat maakte de tocht stukken minder zwaar. Met de GoPro HERO 10 hebben we geprobeerd deze prachtvis onder water te filmen maar dat is helaas, vanwege het troebele water, niet gelukt. We krijgen vast nog meer kansen op ons avontuur om deze vis op beeld vast te leggen.

Knuffelen met honden in het asiel

Refugio Holbox Animal Sanctuary zet zich in voor honden en katten die verwaarloost zijn of een beperking hebben zoals het missen van een oog of poot. Er wordt goed voor ze gezorgd maar de dieren kunnen niet allemaal evenveel aandacht krijgen. Daarom ben je ten alle tijden welkom om even met de dieren te knuffelen. Wij als hondenliefhebbers doen dit maar al te graag en hopen dat de beestjes snel een onderdak krijgen.

Zonsondergang

Elke avond weer bevonden wij ons op rond half zes op het strand met een biertje in onze hand. De zonsondergang op Isla Holbox is adembenemend mooi en mag je echt niet missen.

Streetart

Overal op het eiland zijn er muurschilderingen te vinden. We hebben er enkele gespot. Do we need say more?

Beste food spots

ROOTS

Aan restaurants op Isla Holbox geen gebrek dus een beetje goed naslagwerk is geen overbodige luxe als je last hebt van keuzestress of FOMO (fear of missing out). Wij aten heerlijk bij het restaurant ROOTS, dat bekend staat om de beste pizza’s. Wij bestelden er eentje met kreeft en hebben hier samen intens van genoten.

Arte Sano

Een ander niet te missen plekje is het vegetarische restaurant Arte Sano. Hier hebben we heerlijke vegatarische Mexicaanse stoofpotten gegeten met o.a. kikkererwten en paddenstoelen.

La conquista empanadas

Om de hoek van het strand ligt ook een klein zaakje La conquista empanadas dat alleen maar empanada’s verkoopt. Wij proefden de empanadas met Mantarog en hondshaai.

Casa de Asadores, Martín & Santos

Op 6 januari hadden we iets te vieren. Wij waren namelijk 1,5 jaar samen. Wat een mooi moment om even stil te staan bij ons als geliefden en partners en hoeveel we gegroeid zijn in slechts zo’n korte tijd. Dat mocht uiteraard gevierd worden en we hebben even gedacht om dit te doen bij een fancy beach club maar bij ons gaat de liefde ook door de maag en we wilden een heerlijk stukje vlees. Daarvoor ben je bij Casa de Asadores, Martín & Santos helemaal aan het juiste adres. De eigenaar, Argentijns met Italiaanse roots, weet hoe je een stuk Rib Eye voor moet schotelen. Bereid op houtgestook vuur en vergezeld met chimichuri was zelfs Luc onder de indruk. We dronken een betere Mexicaanse wijn (voor het eerst) erbij en hebben samen intens genoten van deze avond.

Strandbarretjes

Tot slot hebben we ook genoten van een super verse ceviche en gegrilde octopus in een strandbar. Met 30 graden en een licht biertje erbij beseffen we ons des te meer wat voor enorme geluksvogels we zijn.