Luckitraveltheworld

Cancun

Cancun staat ook wel bekend als hét vakantieparadijs voor Amerikanen of andere reizigers die zich willen opsluiten in een resort aan de ‘hotel zone’. Wij starten ons avontuur hier en verblijven downtown, dichtbij het ADO bus station, zodat we wandelend (bepakt en bezakt) naar onze B&B kunnen lopen. Bovendien is downtown Cancun ook een stuk goedkoper want hier speelt zicht het echte leven af onder de locals. Na een reis van 18 uur (deur tot deur) zijn we blij om de rugzakken een plek te geven en een verfrissende douche te nemen. We verkennen de stad in 36 uur en delen onze ervaringen.

Onze eerste taco

De eerste avond willen we makkelijk én dichtbij wat eten. Op aanraden van de host en vele andere blogs besluiten we om naar een authentiek Mexicaans restaurant te gaan. Eenmaal we daar zitten, kijken we elkaar aan en besluiten we unaniem dat we alleen een biertje doen. Het restaurant bleek niet zo authentiek te zijn. Voor ons, echte foodies, zou het te zonde zijn om bij een toeristisch restaurant onze eerste taco te proeven. Na het drinken van een Mexicaans biertje besluiten we verder op pad te gaan. In een steegje zien we vier Mexicaanse foodtrucks, omringd met alleen maar locals. Het is donker, het is een steegje én toch besluiten we hier een kijkje te gaan nemen. Op Kitty’s beste Spaans bestellen we hun ‘Tortilla Famosa’ met onder meer toppings als: el pastor, chorizo, kip en nog een hoop kaas met, hoe kan het ook anders, tortilla’s. Na de eerste hap waren we verkocht. Wat een smaak, wat een heerlijke textuur en wat een traktatie. Bovendien waren de mensen ontzettend vriendelijk en hebben we ons geen moment onveilig gevoeld. Een geweldige eerste taco!

Mercado 23

De ochtend erna zijn we naar de bekende ‘Mercado 23’ gegaan. Een traditionele markt met eten. Niet kant-en-klaar of hip maar rauw en authentiek. We besluiten om hier een ontbijtje te scoren. We houden het simpel: eieren met gebakken banaan en een bonenpasta met de bekende taco’s. Niks mis mee maar ook geen hoogstandje. We rekenen, zo komen we later achter, veel te veel af. We dachten geen typische toerist te zijn door op de lokale markt een ontbijt te nemen maar het tegendeel waas waar (ondanks dat we weinig toeristen zagen). Leuk om Mercado 23 gezien te hebben maar ontbijten doen we de volgende keer ergens anders.

Park Urbano Kabah

Onze eerste ochtend zijn we te voet richting Park Urbano Kabah lopen. Volgens Luc was dit park een oase van rust met verschillende dieren zoals neusbeertjes, krokodillen en vogels. Het was een flinke tocht en aangekomen in het park werden we meteen verrast met neusbeertjes en een groene oase van rust. Verder hebben we helaas weinig dieren gespot en ook mensen. Een bezoek aan het park is wel even een uitstap van het chaotische downtown Cancun.

Op ontdekking in de hotel zone

In de middag lunchen we in de hotel zone bij een plekje waar Kitty zich al weken op verheugd heeft. De hotel zone is gecreëerd voor toeristen en normaliter een stuk duurder dan downtown. La Bamba ‘Mex Sea Food is een plekje aan een drukke straat waar je normaal voorbij aan zou lopen. Door het speurwerk van Kitty liepen we gericht op ons doel af. Luc was enigszins twijfelachtig vanwege de locatie maar eenmaal we zaten, sloeg dat meteen om. De aardige bediening liet ons meteen welkom voelen. We bestelden de specialiteiten: een seafood tower en taco’s met vis, gamba’s en steak. We namen een eerste hap van de gamba taco en kijken elkaar verheugd aan. Dit is echt zalig! Kitty roept meteen “Ik ben echt tevreden”. De gamba was zo vers en omhuld door een dun laagje tempura beslag. Zo blijkt maar weer dat simplicity the key is. Om over de seafood tower dan nog maar te zwijgen: rauwe tonijn, witvis en gamba met een sausje van limoen en koriander. Als je met smaak een stukje rauwe gamba opeet, weet je dat het goed moet zijn. Ondertussen regent het pijpenstelen en het lijkt erop dat dit niet minder wordt maar deze tropische smaken in onze mond, geven ons een echt vakantiegevoel. Als we vertrekken, horen we achter ons een ander koppetje wel tig keer ‘wauw’ zeggen, bij elke hap die ze nemen.

Local bus

Heen en terug gaan we met de local bus. Beiden keren zijn we de enige toeristen en op de terugweg was de bus zo overvol dat er niemand meer bij kon. Slingerend van links naar rechts komen we weer aan in downtown. Dit is al een beleving op zich. Voor €0,90 heb je een busticket enkele reis voor twee personen.

First Margaritas

Bij aankomt in downtown regent het ondertussen zo hard dat we moeten schuilen en we besluiten bij het eerste en beste barretje te gaan zitten. Het idee was eigenlijk om fancy onze eerste cocktail aan het strand te drinken maar in de regen is dat geen pretje. We bestellen in de local bar twee margaritas en die zijn heerlijk. Voor €2,80 per cocktail besluiten we dat we nog wel een cocktail kunnen bestellen.

Regenachtig Cancun

Onze eerste dag in Mexico was behoorlijk regenachtig. Tussen de buien door hebben we overdag van alles kunnen ondernemen maar richting de avond bleef het non stop regenen. Je kan je begeven aan de margaritas maar dan weet je bij voorbaat dat de volgende dag ook niet zo ‘zonnig’ gaat zijn (in je hoofd). We besluiten om ons lekker te laten verwennen met een massage. We vallen rozig in slaap na een heerlijke massage.

Streetfood als ontbijt

Na twee nachten gaan we door naar Isla Holbox. Voordat we de bus nemen, willen we een ontbijtje scoren. Om 8 uur in de ochtend is alles nog dicht rondom het station behalve de straatverkopers zijn actief in de weer. We nemen twee tortas (broodjes). Luc neemt de specialiteit met stoofvlees en Kitty de gebakken kip met rijs en tomaat. Voor 50 Mexicaanse peso’s (€2,15) hebben we een heerlijk ontbijt gescoord. Eenmaal binnen in het busstation zien we dat subway daar wel open is. Nu zijn we absoluut geen fan van subway maar voor het prijsverschil zou je het ook laten (we zijn immers backpackers nu). Bij Subway betaal je 85 Mexicaanse Pesos voor één broodje en de smaak en ervaring van streetfood is bovendien gewoon onbetaalbaar.

To do Cancun

Cancun is niet echt een plek met veel ziel en historie. Voor het strand zit je hier, als het niet regent, wel prima maar het is zonde om alleen daarvoor naar Mexico te vliegen. Doe zeker de volgende dingen als je in Cancun bent:

• Bezoek Mercado 23 en neem geen ontbijt;
  • Breng een bezoek aan Park Urbano Kabah;
  • Slenter rond in Cancun downtown en ontdek zoveel mogelijk streetfood;
  • Verwonder je in de hotel zone en ontdek de verschillen met downton Cancun;
  • Eet de seafood tower bij La Bamba ‘Mex Sea Food’;
  • Neem een lekkere massage bij regenweer.

Cancun is een prima basis om je reis te starten en om te acclimatiseren.