Luckitraveltheworld

Granada

Granada, met al haar koloniale gebouwen, wordt ook wel één van de mooiste steden van Midden-Amerika genoemd. Wij brachten hier ‘semana santa’ door, de heilige week voor Pasen, en dit werd naar Nicaraguaanse begrippen uitbundig gevierd (al meer dan 470 jaar een belangrijk onderdeel van de cultuur). In deze week hebben bijna alle Nicaraguanen vakantie en ligt alles een beetje op z’n ‘gat’. Een ideale tijd om te genieten van prachtig Granada.

Genieten van de koloniale pracht

Granada is een prachtige koloniale stad met leuke eet- en drinkplekjes. Hier hebben we gretig gebruik van gemaakt want met zo’n gemiddelde temperatuur van 36-40 graden is een verfrissende versnapering meer dan welkom. Dankzij het ‘stadse karakter’ van Granada hebben we hier na lange tijd weer eens kunnen genieten van Westerse gerechten en ingrediënten. Denk aan toast met avocado en gerookte zalm of feta met Kalamata olijven. Misschien niet het eerste waar je aan denkt als je in Midden-Amerika bent maar ik kan jullie vertellen dat dit ons wel heel erg goed gesmaakt heeft. Met een grote smile vertel ik tegen Luc dat feta en olijven meteen in huis worden gehaald als we weer thuis zijn. Voor nu nog even een ver-van-ons-bed-dingetje.

In al die koloniale pracht staan ook velen kerken, waaronder de ‘Iglesia de la Merced’. Deze beklommen we en naast de pracht en praal van de kerk, bood deze plek ons ook een fenomenaal uitzicht over de stad die wel reikte tot aan vulkaan ‘Mombacho’.

Masaya vulkaan

Nicaragua wordt het land van de vulkanen en meren genoemd. Dat is uiteraard niet voor niks. Na prachtige plekken rondom Léon bezocht te hebben, kwamen we rondom Granada opnieuw plekken tegen die uniek zijn, waaronder de Masaya vulkaan. De Masaya vulkaan is een actieve vulkaan. Hoewel er al 200 jaar geen actieve lavastromen zijn geweest, kan je wel lava zien borrelen in de krater van de vulkaan. Het allerbeste zie je dit prachtige natuur fenomeen in de avond. Wij hebben dan ook een avondtour gedaan en genoten van het prachtige kratermeer. Het is haast onwerkelijk en o-zo-prachtig.

Mombacho vulkaan

Na alle vulkanen die we gezien hebben, kan je ons bijna experts noemen. Toch is vulkaan ‘Mombacho’ weer een uniek exemplaar in haar soort. De vulkaantop ligt namelijk in de wolken en dat maakt dat er op die hoogte een nevelwoud is. Dat betekent dat je binnen een half uur rijden vanaf Granada in een hele andere omgeving staat inclusief ander klimaat. Het weer hier was vergelijkbaar met een goede herfstdag in Nederland. Goede condities om een flinke hike te maken. Je kan verschillende trails nemen en wij kozen voor de meest uitdagende: de puma trail. Deze trail gaat rondom de top van de Mombacho vulkaan heen met bijhorende klims en afdalingen. Naast de beleving van een hele andere natuur, genoten we ook van de verschillende vergezichten. We hadden geluk met het weer. Dat betekent: weinig wolken en dus verdere uitzichten. Aan deze trail voegden we nog een additionele trail toe. Een trail die net geopend was en door het ‘dode deel’ van de vulkaan heengaat. Mombacho stoot zwavel uit en dit heeft ervoor gezorgd dat op één kant van de vulkaan bomen en planten dood gaan. Een bizar aanzicht. In vier uur tijd zien we weelderig groen maar ook assig grijs en dat allemaal in dit unieke nevelwoud. Dit is de natuur.

Magie

Tijdens één van mijn google-speurtochten (lees: op google maps ronddwalen in straatjes op zoek naar leuke restaurantjes en barretjes) kwam ik de Magician Lounge tegen. Een plek die 5 sterren op Google krijgt en meer dan 125 reviews heeft. Deze plek had mijn aandacht. In de reviews kon ik alleen maar teruglezen dat je er geweest moest zijn dus dat deden we. Deze plek wordt uitgebaat door een koppel: een jongen uit Denemarken en zijn Nicaraguaanse vriendin. Hij voert een show op met magie. Dingen die de revue passeren zijn haast onwerkelijk. Het is ‘magisch’. Getallen die ik zelf koos, die hij wist te achterhalen. Luc, die een naam in zijn hoofd mocht bedenken van een persoon die hem miste deze reis, werd ook door hem geraden. De trucs waren eindeloos. Dit was weer eens een ander avondje uit en absoluut een aanrader. Zij gaf tarot readings en dat was iets dat ik hoog op mijn lijstje had staan. De volgende ochtend zijn we dan ook teruggekomen voor een uitgebreide reading. Het was een bijzondere ervaring waar ik het mijne heb kunnen uithalen. Luc heeft ook meegedaan met deze ervaring en is iets sceptischer.

Restaurant tips

In Midden-Amerika kan je overal lekker eten maar als je dan in een stad bent, mag je af en toe ook eens een Westers plekje bezoeken. Dat deden we en dit viel niet tegen!

Wij waren a-la-minute fan van The Garden café, zo’n idyllische plek met tafels in de tuin en geweldig eten. Hier hebben we dan ook onze paasbrunch gegeten en dat voelde perfect.

Pita Pita was ook één van onze favoriete plekken met heerlijke gerechten uit het Midden-Oosten. Ik was blij als een kind met echte feta en Kalamata olijven. Het zal je dan ook niet verbazen dat we hier meerdere keren gegeten hebben.

Een dagje zwembad-hangen bij Boutique hotel Mansion de Choco. Voor 5 euro mag je op deze mooie en rustgevende plek de hele dag gebruik maken van het zwembad. Het bijhorende chocolade museum heeft bovendien heerlijke zoete gerechten waaronder een brownie met vanille-ijs. Dat smaakt na een dag aan het zwembad gelegen te hebben.

We hebben genoten van prachtig Granada en voelde ons hier heel fijn en veilig. Een aanrader als je in Nicaragua bent.