Luckitraveltheworld

Antigua

Antigua, ooit de voormalige hoofdstad van Guatemala, is een prachtige koloniale stad met een rijke geschiedenis. Het wordt ook wel de stad van de oneindige lente genoemd. Het is er altijd goed weer. Omringd door drie vulkanen heb je vanuit elke plek wel een mooi uitzicht. Na aardbevingen in 1773 is een groot gedeelte van de stad verwoest en is de hoofdstad verplaatst naar het hedendaagse Guatemala city. In de koloniale periode was Antigua zelfs de hoofdstad van heel Midden-Amerika en dat kan je (gelukkig) vandaag nog terugzien in de vele koloniale gebouwen.

Free walking tour

Een van de eerste dingen die je absoluut moet doen, is de free walking tour bij Klaudia. Deze geweldig gids geeft je meteen een interessant overzicht van het verleden en het heden van deze prachtige plek en Guatemala in haar geheel. Samen hebben we wel bijna drie uur door de dag gestruind.

Acatenango vulkaan beklimmen

Guatemala, niet eens zo’n groot land, heeft 37 vulkanen. Een tweedaagse hike om de Acatenango vulkaan te beklimmen mag dan ook niet op je lijstje ontbreken. Acatenango is de op twee na grootste vulkaan van heel Guatemala en heeft zijn laatste uitbarsting in 1972 gehad. Echter, Acatenango wordt omringd door andere vulkanen die tot op de dag van vandaag actief zijn en vulkaan Fuego is de reden om deze pittige hike te maken. Fuego is een van de meest consistent uitbarstende vulkanen ter wereld, omdat er elke 20/25 minuten een grote eruptie plaatsvindt.

Acatenango beklimmen is een pittige uitdaging waarbij tijdens onze trip de eerste mensen al na een half uur afhaakten, terwijl ze wel betaald hebben voor deze ervaring (om maar te duiden dat je deze beslissing niet zo maar maakt). Wij keken ook met gezonde spanning uit naar deze klim en dat was niet onterecht. Op de spannende dag zelf mochten we vroeg in de ochtend verzamelen bij het kantoor van Wicho & Charlie’s, waar we samen met de groep ontbeten en extra materiaal voor de hike verzamelde. Zo moesten we een dikke winterjas meenemen, een beanie, een muts, handschoenen en wandelstokken. Dit gaf ons al meteen een indicatie van hoe koud het zou kunnen worden (rond het vriespunt met een stevige wind). Hierna stapten we op de bus en na een uurtje werden we bij het startpunt gedropt. Het waaide meteen behoorlijk hard en het vulkaanzand dat in ons gezicht waaide gaf ons een ‘welkom’ gevoel. Plassen kon nog gehurkt op de berg voordat we van start gingen. Ik was enigszins verbaast toen er twee vrouwen pal naast me kwamen zitten en het duurde dan ook even voordat ik letterlijk en figuurlijk ‘los kon laten’. Op een hoogte van 2200 meter zijn we van start gegaan. De wandeling zelf was rond de 7 km maar het base camp lag op bijna een hoogte van 4000 meter. Een hoogte die ook invloed heeft op je ademhaling en last krijgen van hoogteziekte is dan ook zeker niet ongewoon. De wandeling passeert vier micro-klimaten en bestaat uit drie delen waarvan het eerste deel ook meteen het zwaarste is. Het eerste 1,5 uur ga je bijna stijl omhoog zonder vlakke stukken. Dat is dan ook het deel waar bij ons drie mensen zijn afgehaakt. Na dat 1,5 uur mochten we nog een kleine drie uur verder omhoog lopen en eigenlijk was de hele wandeling een stijle klim. Moe en uitgeput kwamen we dan ook rond 4 uur aan bij ons base camp. Het uitzicht zou hier geweldig moeten zijn maar helaas hangt de hele vallei en de fuego vulkaan in de wolken. De spannende vraag is: trekken de wolken weg en kunnen we de actieve vulkaan aanschouwen?

Ons base camp is heel basisch en bestaat uit een kooktent en cabines, gelegen op de helling. Hier slapen we samen met een gedeelte van de groep in een houten cabine op een matje op de grond. Plassen (en grote boodschappen) doe je rondom in de buitenlucht (al een hele ervaring op zich). Je hebt de mogelijkheid om nog een additionele hike te maken maar wij besloten om bij het kampvuur te gaan genieten van deze surrealistische plek. En gelukkig trokken bij het donker worden ook de wolken weg en ontstond er een prachtig schouwspel van de Fuego vulkaan zonder einde want deze vulkaan gaat almaar door. Het geluid, wat het beste te beschrijven is als een donder, is een intens en prachtig geluid. De lava komt om de paar minuten uit de top gespetterd en is de ene keer heftiger dan de andere. Je weet nooit wanneer er weer een gigantische hoop smeulende oranje-rode lava uitgespoten komt. Rond 10 uur gaan we moe en tevreden naar bed. De volgende ochtend stonden we iets voor 6 al weer met open mond naar een gigantische eruptie te kijken (net voor zonsopkomst). Helaas hadden we niet de camera bij de hand om deze (misschien wel grootste) explosie vast te leggen. De herinneringen zitten gelukkig in ons hoofd. Samen hebben we bij een ochtendvuur de zon zien opkomen en met het verschenen daglicht zagen we enkel nog de rook en niet meer de lava. Er kwam een einde aan dit avontuur. Rond 8 uur zijn we, na een ontbijt, begonnen met de hike richting beneden. Deze ging overigens een stuk sneller en we hebben ons verbaast over het stuk dat we de dag van te voren naar boven zijn gelopen. Luc heeft van het naar beneden dalen nog steeds last van zijn knie. Het is een intense hike maar de ervaring helemaal waard. Het is bovendien een ervaring die haast uniek is en niet op veel plekken ter wereld mogelijk is. Zeker doen als je in Antigua bent!

Update: twee weken na onze hike zijn er dorpen rondom de vulkaan geëvacueerd vanwege de heviger wordende erupties van Fuego. Lees hier als je meer wilt weten.

Cerro de la Cruz

Cerro de la Cruz is een prachtig uitzichtpunt waar je zicht hebt op alle drie de vulkanen rondom Antigua. Binnen een half uurtje wandel je er vanuit het centrum naartoe en overdag is dit volledig veilig en verantwoord.

Lekker eten & drinken

Antigua is niet alleen een hele mooie stad. Er zijn ook genoeg eetplekken te vinden. Van heerlijk streetfood tot romantische restaurants. We zetten onze aanraders op een rij:

• Bij Como Como hebben we een tikkeltje verlaat valentijn gevierd en ontzettend genoten van het heerlijke eten, de plek, service en drankjes. De eigenaar is een Belg die de keuken regeert, getrouwd met een enorm gastvrije Guatemalteekse met gevoel voor hospitality. Wij deelden de vinger-likkende tonijn tartaar en een mooi stukje filet mignon, frietjes en eigengemaakte mayonaise;
  • Rincon Tipico is een plek waar alle locals gaan lunchen en mag absoluut niet ontbreken tijdens je bezoek aan Antigua. Het is een eetcafe, slechts open tot 16:00 uur met een klein, dagelijks wisselend, menu. Alles is vers, de porties zijn groot en het is heel erg betaalbaar. Een lunch met bouillon, een stuk kip en een bord vol met verse groenten kost hier Qtz 35. Omgerekend is dit €4,00;
  • Bij Pappys BBQ aten we voor de allereerste keer brisket (op een burger) en ook hier hebben we uitgebreid van gesmuld;
  • Streetfood rondom de kerk ‘Iglesia de la Merced’: met name in het weekend zijn hier tal van kraampjes te vinden met o.a. tostada’s en de topping bepaal je zelf;
  • The brewing company tot slot is een geweldige plek om vanaf het dakterras het uitzicht over Antigua te aanschouwen, uiteraard onder het genot van een door-hun-zelf-gebrouwen biertje.

Het was heerlijk genieten in prachtig Antigua!